Article publicat a l'Ara

Diari ARA - PREMIS LITERARIS

El naufragi de David Cirici guanya el premi Sant Jordi

‘El setè àngel’ és la història d’un nen que es perd al mar. Jenn Díaz ha guanyat el premi Rodoreda de contes amb 'Vida familiar' i Maria Cabrera i Callís el Carles Riba de poesia amb 'La ciutat cansada' a la Nit de Santa Llúcia
“Penso que com a escriptor he estat massa pendent dels arguments i poc dels sentiments, i creia que era hora de canviar”, comenta David Cirici'El setè àngel', que Proa publicarà al febrer, és la novel·la del canvi i acaba de ser recompensada amb el 57è premi Sant Jordi de novel·la, dotat amb 60.000 euros i convocat per Òmnium Cultural i la Fundació Enciclopèdia Catalana. “En aquest llibre renuncio al món intel·lectual de les novel·les anteriors”, afegeix. Aquesta vegada presenta la seva història “més personal”, que es desmarca de les dues novel·les anteriors de Cirici per a adults, en què el món de l’art era fonamental: abans d’ 'El lladre del Guernica' (Proa, 2015) va publicar 'I el món gira' (Columna, 2011), que també va rebre un premi gros, el Prudenci Bertrana.
“El personatge principal d’'El setè àngel', l’Ernest, té algun punt en comú amb mi: es dedica a la publicitat, feina que jo vaig fer durant 24 anys -diu-. Igual que li passa a ell, a mi també m’ha trontollat tot en algun moment de la vida, i m’he preguntat què era el que importava de debò”. L’Ernest voreja els 40 anys i navega en un veler propietat seva acompanyat de la seva nova parella, la Sophie, “una francesa de 35 anys, guapíssima” -descriu l’autor- i dos nens: en Max, fill d’ella, i en Marc, de set anys, que l’Ernest va tenir amb la primera dona. “Viatgen entre Patmos i Icària, i un dia que fa mal temps el veler topa amb les restes d’un naufragi i en Marc cau a l’aigua”, resumeix Cirici, que ha optat per explicar les dues històries, la del pare i la del fill, en tercera persona i a través d’una narració paral·lela, alternant ambdues veus.
L’horror mediterrani actual
“Mentre el pare visita, desesperat, els tanatoris de Samos, el fill ha anat a parar en una embarcació d’immigrants sirians -diu Cirici-. L’infern de les nostres vides és el mediterrani, on avui passen coses tan horroroses. Així i tot, El setè àngel no és una novel·la sobre el drama dels sirians, sinó que explora la crisi personal del personatge. L’estructura que crèiem sòlida i que ens fa sentir feliços és efímera. He volgut explicar aquesta història per raons personals. És la primera vegada que em fa cosa que els meus fills llegeixin una novel·la meva”.
Nascut a Barcelona el 1954, David Cirici –que és col·laborador de l'ARA– ha compaginat la narrativa infantil i juvenil i la novel·la. En el primer gènere ha aconseguit dos grans èxits: 'L’esquelet de la balena' -que des de la seva publicació el 1986 acumula més de 50 reedicions- i 'Molsa', que va aconseguir el premi Edebé el 2012. La trajectòria com a novel·lista per a adults va començar més endavant, amb 'El baró i la leprosa' (Empúries, 1999), i abans d’'El setè àngel' n’ha publicat quatre més. Cirici va deixar la publicitat coincidint amb l’arribada de la crisi: “Sóc professor d’institut des de fa dos anys. És una feina a estones estimulant i compatible amb l’escriptura -diu-. És veritat que em divertia molt fent publicitat, però no tot eren alegries. Jo havia conegut gent que treballava empastillada”.
La productivitat de Cirici s’ha incrementat coincidint amb la seva reorientació laboral. Després de I el món gira (guanyadora del Prudenci Bertrana) i 'Molsa', va aconseguir el premi Ramon Muntaner de literatura juvenil, dotat amb 7.500 euros, amb 'Zona prohibida' (Fanbooks, 2013), i el premi de literatura infantil El Vaixell de Vapor amb 'El vol de l’oreneta' (Cruïlla, 2015), que té una recompensa econòmica de 15.000 euros.  El setè àngel no és una novel·la bonista ni oportunista, sinó complexa”, n'ha dit Isona Passola en nom del jurat. Cirici, que no volia fer spoilers, només va avançar que “no tots els sirians del llibre són tan bons com semblen”.

article original

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada